بازار سرمایه به مثابه تجربه ای دیداری

بازار سرمایه به مثابه تجربه ای دیداری

دریافت های حسی

با دقت در فعالیت های روزانه خود متوجه می شویم که مجموع دریافت های انسان از محیط پیرامونی از طریق حواس پنجگانه حاصل می شوند که این حواس عبارتند از: بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه. در واقع داده های دریافتیِ هر یک از حواس از طریق رشته های عصبی به مغز ارسال شده، در ناحیه بخصوصی تحلیل می شوند و نهایتا دستور مناسب ارسال می گردد.

فعالیت در بازار سرمایه نیز یک فعالیت انسانی است و نیاز به دریافت پیام های محیطی، تحلیل و پاسخ مناسب دارد. از میان حواس پنجگانه ای که انسان در اختیار دارد، قاعدتا حس بینایی و حس شنوایی برای فعالیت در این بازار گیرنده های اصلی به شمار می روند که البته در کاربرد درجات متفاوتی دارند. بگونه ای که افراد تازه وارد و کم تجربه در بازار سرمایه عموما بر حس شنوایی و شنیده های خود تمرکز دارند و هر چه بر میزان تجربه موثرشان افزوده می شود، این تمرکز از حس شنوایی به حس بینایی انتقال می یابد. در اصل فعالیت در بازار سرمایه یک فعالیت دیداری است تا شنیداری.

همانگونه که یک نوازنده از طریق شنیدن نت های موسیقیایی پیام های اصلی را در می یابد و به تدریج به نواختن یک ملودی توانا می شود، فعال بازار سرمایه نیز با دیدن تغییرات قیمت وحجم و سایر مولفه های معاملاتی قادر خواهد بود به تحلیل مناسبی از معاملات یک سهم و تخمین حرکت آتی قیمت آن برسد. بنابراین به عنوان یک معیار هر چه فعال بازار سرمایه از داده های دیداری بیشتری نسبت به داده های شنیداری استفاده کند، می توان به پایداری و قائم به ذات بودن فعالیت وی در بازار سرمایه امیدوارتر بود و این را می توان به عنوان معیار خبرگی فعالیت در بازار سرمایه در نظر گرفت.

قدرت تحلیل مغز

مناسب و بجا بودن دستوری که مغز فعالان بازار سرمایه در مواجهه با موقعیت های معاملاتی ارسال می کند، نخست در گرو کیفیت پیام دریافتی از تابلوی معاملاتی سهم و دوم قدرت مغز ایشان در تحلیل مناسب آن پیام است. پیام دریافتی زمانی کیفیت بالایی دارد که حاصل زیر نظر گرفتن مولفه های معاملاتی سهم باشد و زمانی مغز از قدرت تحلیل برخوردار است که قادر به برقراری روابط معنادار میان آن مولفه ها باشد.

در این راستا نمونه ای کاربردی از داده های تابلو معاملات و نحوه تحلیل روابط میان آنها بدست داده می شود بدون آنکه نیاز باشد به شایعات و شنیده های بازار رجوع کرد. این مثال اصولی را برای بهتر دیدن و چارچوبی برای تحلیل داده های قیمت و حجم بدست می دهد. قیمت و حجم دو مولفه اصلی یک معامله هستند. سازوکار معاملات در بازار بر حراج مبتنی است به این معنا که قیمت حاصل چانه زنی خریداران و فروشندگان آن سهم است. بنابراین، میان قیمت و حجم معاملات روابط معناداری برقرار است و بررسی توامان هر دو لازمه یک تحلیل موثر و تخمین درست رفتار قیمت است. بر این اساس پنج حالت زیر را می توان به عنوان نمونه متصور شد:

  1. افت قیمت و شروع رشد قیمت

هرگاه دیدیم پس از یک دوره افت توام قیمت و حجم معاملات سهم، حجم معاملات افزایش غیر معمولی یابد، می توان آن را دال بر اتمام افت قیمت و شروع رشد قیمت تلقی کرد و از سهم خریداری نمود. در اینجا معیار غیرعادی بودن حجم، فزونی یافتن حجم معاملات روز جاری از میانگین حجم معاملات ۲۰ روز کاری اخیر است که به سهولت در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده است. البته دقت شود در بورس اوراق بهادار تهران به واسطه وجود دامنه نوسان معین روزانه و تشکیل صفوف خرید و فروش، در محاسبات حجم معامله بهتر است حجم صف را نیز به حجم معاملات روز اضافه کرد. بنابراین منظور از حجم معاملات مجموع حجم سهام معامله شده و حجم باقیمانده در صف خرید یا فروش می باشد.

  1. افزایش ریسک منفی معاملاتی

زمانی که قیمت رشد می کند و حجم معاملات نیز روزانه افزایش می یابد، این موقعیت را دال بر رونق معاملات سهم و ادامه رشد قیمت تلقی می کنیم و همچنان می توانیم به سهم ورود کنیم. البته باید دانست که در این حالت هر چه قیمت از کف اخیرش فاصله گرفته باشد، ریسک منفی معامله بیشتر می شود.

  1. مترصد خروج از سهم

قیمت پس از یک دوره رشد، به تدریج با افت یا عدم افزایش حجم معاملات همراه می شود. در این حالت ریسک منفی ورود به سهم بالا است و بایستی مترصد خروج از سهم باشیم. زمانی از سهم خارج می شویم که حجم معاملات بر خلاف روزهای قبل افزایش چشمگیری می یابد، در این حالت می توان انتظار افت قیمت را داشت و بهتر است از سهم خارج شد.

  1. نبود انتظار برگشت قیمت

همزمان با افت قیمت، معاملات پرحجم باشد. این حالت نشان می دهد که فروشندگان همچنان اصرار بر فروش سهم دارند و قیمت در محدوده های پایین تری به تعادل خواهد رسید و مادامی که افت قیمت با کاهش حجم معاملات همراه نشده است نمی توان انتظار برگشت قیمت را داشت.

  1. ضرورت همراهی رشد قیمت با افزایش حجم

قیمت با معاملات کم حجمی رشد کند. این نشان می دهد رشد قیمت پایدار نیست و  بر این اساس تا زمانی که رشد قیمت با افزایش حجم معاملات همراه نشده است، به سهم ورود نخواهیم کرد.

در جدول زیر با تفصیل بیشتری به این موضوع پرداخته شده است. در این جدول منظور از ریسک مثبت احتمال رشد قیمت و منظور از ریسک منفی احتمال افت قیمت می باشد.

الگوهای معاملاتی: رابطه مندی میان مولفه های معاملاتی

مثال بالا نمونه ای از انواع الگوها و رابطه مندی میان مولفه های معاملاتی است. فراگیری این الگوها صرفا با کاوش هدفمند در صفحات معاملاتی نمادها و نمودارهای قیمت حاصل می شود. فعال بازار سرمایه با علم پیدا کردن به این الگوها، توانایی برقراری رابطه میان دریافت های دیداری خود از قیمت و حجم معاملات را بدست می آورد و تابلو معاملات را با نگاهی هدفمند زیر نظر می گیرد. ابزاری خواهد داشت که او را در یافتن موقعیت های معاملاتی مناسب یاری می دهد. می تواند با دیدن و تحلیل درست داده های تابلو معاملات نسبت به خرید و فروش سهام مختلف اقدام کند و قاعدتا پس از کسب چنین مهارتهایی، شنیده ها و شایعات وزن کمتری در تصمیمات وی خواهد داشت.

نویسنده: پویا محمدی

دقت شود این یادداشت پیش از این در شماره ۳۲۲هفته نامه اطلاعات بورس مورخ هفته اول مهر ماه ۹۸ به چاپ رسیده است.

توسط | ۱۳۹۸-۷-۵ ۱۶:۰۳:۵۳ +۰۳:۳۰ ۵ ام مهر ۱۳۹۸|دسته بندی ها: آموزش, تحلیل و گزارش|برچسب ها: , |۱ دیدگاه

درباره نویسنده:

یک دیدگاه

  1. مهدی ۲۵ دی ۱۳۹۸ در ۲:۰۱ ب.ظ - پاسخ

    عالی و بسیار کاربردی بود

درج دیدگاه

اطلاعات تماس

خیابان طالقانی، بعد از ولیعصر، روبروی ساختمان بورس کالا، پلاک 440

تلفن: 42408202-205

فکس: 42408110

وب سایت: www.sjbourse.ir